Viladamat tindrà una microplanta solar d'autoconsum energètic gràcies al finançament popular

En només 3 dies Viladamat ha aconseguit els 9.000 euros de finançament popular que serviran per a la construcció d'una microplanta pública d'energia solar per abastir diferents dependències municipals.

«Viladamat obté el crèdit popular per finançar la microplanta solar»

(El Punt Avui | 29/03/2017)

Els veïns de Viladamat van atendre amb només tres dies la crida de l'Ajuntament per obtenir finançament sense acudir ni a bancs ni caixes i deixaran 9.000 euros al consistori, que els els tornarà amb uns interessos del 3,5%. Aquests diners serviran per cobrir part del cost de la construcció d'una microplanta solar al teulat de l'edifici municipal que allotja l'Ajuntament i el local social i la resta del finançament d'aquestes plaques solars fotovoltaiques per a autoconsum arribaran a través d'una subvenció de la Diputació de 4.800 euros.

L'alcalde de Viladamat, Robert Sabater, explicava que el cost de la microplanta serà de prop de 14.000 euros i que la crida ha resultat un èxit absolut, atès que s'havien marcat una setmana per obtenir els diners que necessitaven, i que amb només tres dies ja els havien aconseguit.

Aquesta primera experiència de finançament popular de Viladamat s'ha fet a través de la plataforma ECrowd, en la qual les persones “prioritàriament” de Viladamat que han volgut hi han aportat els seus diners. La quota mínima era de 50 euros i la màxima, de 500 euros, el termini és de tres anys i amb un tipus d'interès del 3,5%.

L'Ajuntament de Viladamat proposa com a mètode alternatiu de finançament públic el finançament col·lectiu i popular i les cooperatives de crèdit. L'èxit d'aquesta primera experiència ha engrescat el govern municipal a acudir a aquest mètode per finançar projectes posteriors. “De cara a l'any vinent –explicava Sabater– acudirem al PUOSC i, en funció de la subvenció que obtinguem, completarem, altre cop a través del finançament popular, en allò que s'hagi decidit.”

Respecte a la microplanta solar, Sabater afirma que la seva instal·lació servirà per obtenir un estalvi. “S'ha calculat que es podran estalviar 1.000 euros anuals, i per tant en nou anys tindrem amortitzat el cost de la inversió feta per l'Ajuntament, mentre que l'amortització del cost total estarà feta en catorze anys.” L'estalvi de corrent elèctric a l'edifici de l'ajuntament serà del 20%, segons els càlculs que s'han fet.

«Viladamat fuig dels bancs i les caixes»

(El Punt Avui | 13/02/2017)

Viladamat finançarà unes plaques solars fotovoltaiques per a autoconsum en instal·lacions municipals amb aportacions a crèdit de particulars. Amb aquesta mesura, l'Ajuntament de Viladamat vol deixar de finançar-se a través dels bancs i caixes. L'equip de govern explica que almenys en allò públic i “que és de tots”, els bancs i caixes no haurien de tenir-hi beneficis i menys encara després que entre tots els contribuents s'hagi pagat el rescat bancari.

L'Ajuntament proposa com a mètodes alternatius de finançament públic, el finançament col·lectiu i popular, i les cooperatives de crèdit. La primera experiència de finançament es farà a través de la plataforma ECrowd, en la qual les persones “prioritàriament” de Viladamat que vulguin hi podran aportar els seus diners. La quota mínima serà de 50 euros i la màxima de 500 euros, el termini serà de tres anys i amb un tipus d'interès del 3,5 per cent.

D'aquesta manera l'Ajuntament explica que les persones que ho vulguin podran participar en una inversió municipal, sostenible i ètica a més de treure'n uns interessos molt més alts que tenint-los dipositats als bancs. Per la seva part les arques municipals també hi sortiran guanyant perquè el tipus d'interès a pagar també és més baix que demanant els diners als bancs.

Aquesta nova fórmula de finançar-se es començarà a aplicar al març i servirà per al finançament de la instal·lació de plaques solars fotovoltaiques per a autoconsum a les instal·lacions municipals. Aquest projecte, fet per la cooperativa de serveis energètics SUNO, a més d'aportar un estalvi d'uns mil euros anuals al consum elèctric municipal, també pretén fer pedagogia de cap a quin model energètic cal avançar.