Candidatura d'Unitat Popular

Territorial Nord-oriental

La CUP publica una auditoria que detecta diverses irregularitats en la gestió del Consorci Costa Brava

La formació reclama transparència i exigeix responsabilitats per la mala praxi

La CUP ha fet pública l’auditoria que els serveis tècnics de la Diputació de Girona i l’empresa Faura Casas Auditors han realitzat sobre el Consorci Costa Brava (CCB). Els resultats de l’estudi, que va ser donats compte al ple de la Diputació de Girona del mes de setembre passat, analitzen i fiscalitzen les finances del Consorci integrat per la Diputació i 27 ajuntaments del litoral gironí, encarregat de gestionar els recursos hidràulics de la zona de la Costa Brava.


L’auditoria en concret detecta diverses irregularitats en la gestió del Consorci, sobretot pel que fa a la contractació de serveis, la relació que s’ha establert amb les empreses mixtes que exploten els serveis del Consorci, i per la extralimitació de funcions no incloses en l’objecte social inicial de l’organisme.


La CUP ha justificat la publicació de l’auditoria per la «falta de voluntat política de la Diputació a l’hora de voler explicar a la ciutadania el funcionament i gestió dels seus ens dependents». El text íntegre de l’auditoria es pot consultar a través d’aquest enllaç (https://issuu.com/cupnord-oriental/docs/auditoria_ccb) i les principals conclusions es poden trobar aquí (https://issuu.com/cupnord-oriental/docs/resum_auditoria_ccb).


Sobre el contingut de l’auditoria, l’informe explica les possibles irregularitats pel que fa a la relació amb les dues empreses mixtes entre capital públic i privat. Per la gestió final dels serveis del Consorci, el mateix CCB va aprovar la creació de dues empreses mixtes: l’Empresa Mixta d’Aigües de la Costa Brava SA i ABASTEM, Abastament en Alta Costa Brava Empresa Mixta SA. Segons es desprèn de l’informe, les empreses mixtes eren les encarregades de realitzar la major part d’encàrrecs i obres del CCB, sense que el Consorci realitzés cap concurs públic d’adjudicació o es signés cap contracte. A la vegada, el capital públic del Consorci assumia la major part d’inversions de manteniment i millora de les instal·lacions, mentre que el capital privat s’inhibia de fer les aportacions compromeses. Segons l’auditoria, els socis privats de les empreses mixtes també han estat utilitzant durant anys els recursos i instal·lacions propietat de la part pública, sense que la part privada assumís cap despeses i sense la existència de cap contracte o conveni que n’autoritzés el seu ús.


El Consorci Costa Brava es va negar a fer cap al·legació a l’estudi de fiscalització per contrarestar les conclusions dels auditors. En aquest sentit, s'entén que des de la gerència del CCB s'accepten per omissió de resposta justificativa totes i cadascuna de les constatacions que fa l'auditoria.


Transparència i depuració de responsabilitats


Lluc Salellas, representant de la CUP a la Diputació de Girona, ha demanat que «s’han de solucionar immediatament aquestes irregularitats detectades», i ha exigit a la Diputació la «depuració dels responsables d’aquesta mala praxi, tant pels gestors del Consorci com pels seus responsables polítics». Segons ha pogut saber la CUP, durant els pròxims mesos finalitza una de les concessions a les empreses mixtes del CCB, pel que Salellas ha declarat que «és una oportunitat per replantejar-se el model existent i no repetir errors com els que ens han portat aquí: com a CUP ens oposem frontalment a prorrogar aquest servei a una empresa mixta».


Salellas ha destacat que «no és el primer cop que ens trobem irregularitats quan empreses privades gestionen serveis bàsics que haurien de ser universals com el de l’aigua». En aquest sentit, Salellas ha recordat que la CUP ha iniciat un seguit de campanyes arreu del territori per la municipalització de serveis com el de l’aigua, i en el cas de Girona ciutat, ha portat a judici el conseller delegat de l'empresa mixta que gestiona el servei d’aigües també per irregularitats.