Crònica d'una única absència

Aquest d'avui serà el primer ple de la Diputació al qual no assistiré. Raons estrictament personals ho fan impossible. Em sap greu perquè sé que és la meva obligació però m'és impossible.  Durant aquests gairebé quatre anys i com a diputat únic del grup de la CUP he assistit a tots els plenaris, quatre comissions informatives mensuals, reunions de Dipsalut, Patronat de Turisme, Casa de Cultura, Xaloc, Diplab i també a gairebé totes les reunions que m'han convocat com a diputat. He escoltat treballadors, agents econòmics i moviments socials i he procurat ser-hi sempre que se m'ha reclamat. Tanmateix, avui i a l'hora del ple no hi podré ser.

Us ho explico perquè això no vol dir que no m'hagi mirat els punts de debat o que com a CUP no tinguem posicionament sobre els mateixos. Avui al ple s'hi debatran elements importants com ara una modificació de crèdit de pressupost que ajudarà a fer més polítiques públiques als municipis petits en l'àmbit de les noves tecnologies i de cementiris però que alhora amaguen, enmig d'un gran poti-poti, subvencions directes a entitats de Banyoles, i especialment de Banyoles, en un clar exemple del funcionament poc democràtic de l'ens provincial. Que les entitats de Banyoles, a qui reconeixem i felicitem per la seva feina, rebin més suport de la Diputació únicament perquè el seu alcalde n'és el President és una perversió del funcionament públic i equànim de qualsevol institució. I, per això, avui no vull deixar passar l'ocasió per explicar-ho. Com tampoc que pagarem una nova rehabilitació d'una església sense tenir-ne clar el condicionament o que subvencionarem de forma extraordinària a l'omnipresent empresa INCATIS  malgrat que d'empreses i agents que facin fires i mercats a la demarcació n'hi ha per donar i per vendre.

Avui, però, també hi ha un altre element important a debat i és la supressió de l'organisme del CILMA, creat com un organisme extern per les polítiques ambientals de la demarcació. En aquests tres anys ningú ens ha informat de la feina que s'hi feia i, finalment, el propi govern ha decidit tancar la paradeta. Fa temps que nosaltres hem reclamat una àrea de la Diputació forta i estratègica en l'àmbit del Medi Ambient i la decisió que es prendrà avui sembla que ens obrirà una porta en aquest sentit. Ho seguirem aquestes setmanes que vénen i també els diputats que hi ha hagi la legislatura vinent, però el que segur que cal ara és reclamar que el final del CILMA no sigui fet a través del silenci sinó d'un exercici de transparència i autocrítica que serveixi també per apuntar la tasca positiva que pot haver aportat aquest organisme durant els seus vint anys d'existència. Finalment, deixeu-me destacar que avui també s'aprovarà la plantilla de la Diputació i els organismes adscrits (Casa de Cultura, Consorci Vies Verdes, Conservatori o Patronat de Turisme). En aquest punt també hi ha elements a debatre, per millorar, i és que en tots aquests àmbits hi ha diverses reclamacions dels treballadors i treballadores, especialment dels que menys retribució tenen que no han estat constantment desateses. Cal posar-hi remei i la legislatura s'acaba sense haver-ho aconseguit.

Reitero les meves disculpes per l'absència d'avui. No passarà més. Serà l'única i per transparència no me n'amago. Ens queden dos plens més per endavant als quals intentarem continuar aportant i deixant-hi propostes que serveixin pel conjunt de municipis de la demarcació i especialment per la majoria de gent que viu a la nostra demarcació. Quan arribi el moment valorarem el què hem fet i, sobretot, el que queda per fer.